Zanim wsiądziesz do kajaka…

Kajakarstwo zyskuje ostatnimi laty na popularności, głównie z tego względu, że to sport dla wszystkich – sprzęt nie należy do najdroższych, łatwo go przewozić, pływanie nie sprawia problemów…

Pływanie kajakami ma też wymierne korzyści – zachowujemy ładną sylwetkę dzięki pracy mięśni ramion oraz nóg, relaksujemy się, opalamy, zwiększamy pojemność płuc i poprawiamy przemianę materii. Wypożyczenie sprzętu jest też stosunkowo tanie – koszt jednego dnia pływania to ok. 25 zł.

Warto jednak pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym pływanie kajakiem będzie sprawiało nam nie tylko przyjemność, ale też będzie bezpieczne.

  1. Zatroszcz się o kondycję – dobrze zrobią Ci ogólnorozwojowe ćwiczenia na tydzień przed planowanym pierwszym kontaktem z kajakiem.
  2. Jeżeli nie umiesz wiosłować, spróbuj najpierw nauczyć się tej czynności „na sucho”, gdyż dzięki temu unikniesz wielu nieprzyjemnych czasami niespodzianek. Pracuj całym ciałem.
  3. Przygotuj kilka pustych butelek plastykowych, które umieść pod burtą – chronią kajak przed zatopieniem.
  4. Przed zejściem na wodę sprawdź stan techniczny kajaka.
  5. Swoje cenne rzeczy, tj. telefon komórkowy czy aparat – zapakuj do plastikowego worka, gdyż w razie wywrotki możesz je łatwo stracić.
  6. W czasie trasy pij wodę, jedz batoniki, czekoladę czy banany, zrezygnuj natomiast z kanapek czy termosu z kawą lub herbatą.
  7. Omijaj przeszkody na wodzie, obserwuj niebo i w razie zbliżającej się burzy płyń do brzegu bbez chwili zastanowienia.
  8. Osłaniaj głowę, używaj kremów z filtrami, ubierz okulary przeciwsłoneczne.
  9. Nie zapominaj o rozgrzewce przed wypłynięciem.
  10. W razie wywrotki nie panikuj, gdyż panika to nasz największy wróg w sytuacjach stresowych. Pamiętaj, żeby nie puszczać wiosła – jego utrata uniemożliwi Ci powrót do brzegu.