Profilaktyka osteoporozy

Osteoporoza, niegdyś nazywana także zrzeszotowieniem kości, to choroba, która charakteryzuje się ubytkiem masy kostnej, prowadzącym w efekcie do podatności kości na złamania i ich wzmożonej kruchości.

Większą podatnością na osteoporozę odznaczają się kobiety po menopauzie, palące papierosy, nadużywające alkoholu i odżywiające się w nieprawidłowy sposób (dieta uboga w białko i wapń).

Uważa się, że skłonności do osteoporozy bywają genetyczne – jeżeli więc w naszej rodzinie pojawiały się w przeszłości przypadki osteoporozy, należy podjąć działania profilaktyczne.
 

Profilaktyka osteoporozy

 
Profilaktyczne działania, mające na celu zapobieganie osteoporozie, powinny obejmować zarówno dietę, jak i zażywanie odpowiedniej ilości ruchu na świeżym powietrzu.

Konieczne jest przyjmowanie przynajmniej 1000 mg wapnia dziennie w postaci np. dwóch szklanek mleka, kefiru czy jogurtu, kilku plasterków żółtego sera czy kilku porcji twarogu dziennie. Dietę należy też uzupełniać w produkty bogate w witaminę D czy białko.

Jako że wchłanianie wapnia utrudniane jest przez palenie papierosów, kawę, herbatę, nadmiar soli czy szczawiany, zawarte np. w szczawiu i szpinaku, warto ograniczyć te produkty lub – jak w przypadku papierosów – zupełnie z nich zrezygnować, z korzyścią dla całego organizmu.

W przypadku podejrzenia osteoporozy wykonuje się badanie densytometryczne kośćca, które określa gęstość mineralną kości i pozwala w przyszłości podjąć odpowiednie działania lecznicze.