Cukrzycy można zapobiec

Cukrzyca na początku często nie daje żadnych niepokojących objawów, siejąc po cichu spustoszenie w organizmie, prowadząc m.in. do uszkodzenia drobnych naczyń w siatkówce oka, zwiększając prawdopodobieństwo choroby niedokrwiennej serca, zawału czy udaru, uszkadzając nerwy i doprowadzając m.in. do utraty czucia, zwłaszcza w kończynach dolnych. 

Jest więc chorobą groźną i podstępną, ale nie oznacza to, że musimy biernie czekać, aż się pojawi. Zdaniem diabetologów istnieje kilka prostych czynności, które – jeżeli wejdą nam w nawyk – mają szansę radykalnie zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę czy nawrotu nietolerancji glukozy.

Do czynności tych zaliczamy:

  • kontrolne badania, zwłaszcza jeżeli należymy do grupy ryzyka, m.in. badanie krwi oraz doustny test tolerancji glukozy, oraz ich weryfikacja po kilku miesiącach;
  • dietę odchudzającą, jeżeli waga jest zbyt duża;
  • zmniejszenie spożycia tłuszczu – pomaga ograniczenie go do 42 g dziennie;
  • wprowadzenie do diety owoców, warzyw i produktów pełnoziarnistych – zaleca się ok. 9 porcji warzyw i owoców dziennie, a także sięganie po produkty zbożowe z dużą zawartością błonnika;
  • więcej ruchu – wystarczy ok. 3-4 godziny w tygodniu, które mogą obniżyć ryzyko cukrzycy nawet o 80%, nawet jeżeli nie schudniemy;
  • prowadzenie dziennika, w którym notujemy, co jemy, jakiej wielkości są porcje, ile zawierają tłuszczu itp.
  • znalezienie grupy wsparcia, m.in. dietetyków, którzy będą oceniali nasze postępy, radzili, jak kontrolować apetyt, radzić sobie w ciężkich chwilach itp.

Rozpocznij wprowadzanie tych reguł w życie już dzisiaj, a efekty zobaczysz szybko i naprawdę Cię zaskoczą.